måndag 2 maj 2011

omelett

OMELETT

tänkte ge er mitt recept på omelett. det finns nog lika många förslag på hur man gör en omelett på som den tillagats =) X antal tusen alltså =)




omelett

2-4 pers

beroende på hur mycket man äter, just av denna orkade jag inte mer än 1/4.

min karl 1/2.


3 ägg

3 msk grädde

peppar, salt

(lite parmesanost)

(örter, basilika)


innehåll just denna:

kassler

gul lök

färska champinjoner

(men här kan du ju variera i all oändlighet)


knäck 3 ägg, tillsätt grädden och kryddorna vispa upp lätt så det blandas.

jag tar ofta i lite riven pamesanost och nån sorts örtkrydda även här i, men det är en smaksak. basen är ägg grädde och salt,peppar.

stek tärnad kassler, skivad svamp och lök i smör i en stor stekpanna, salta lite.

ha plattan på ca 7-8 på en 12 stegsplatta, alltså medel.

låt det bli mjukt häll sen på äggsmeten.

rör försiktigt från kanterna mot mitten lite så att smet hela toden kommer ner i botten.

låt den lösa smeten puttra bort.

riv över lite ost låt det smälta ner.

avnjut!

jag tar mer än gärna en tomatsallad till då ofta med lite olja och vinäger, gillar smakerna till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar